Michal Mikláš



Gymnázium a jazyková škola, Zlín





Odkaz na videomedailonek

Působí již 17 let na Gymnáziu a jazykové škole s právem státní jazykové zkoušky Zlín jako učitel informatiky, počítačové grafiky a zároveň jako ICT koordinátor, správce sítě a webu školy. Ve škole vede kroužek počítačové grafiky a fotografování, kterému se také věnuje profesionálně.
Při studiu specializačního studia ICT koordinace v roce 2008 se rozhodl na gymnáziu vytvořit inovované volitelné semináře z informatiky a nový seminář grafika, design a multimédia. Díky projektu financovanému z ESF (a dlouhodobě velké podpoře ze strany vedení školy) byla pro žáky nejen vybavena nová počítačová učebna, ale také zakoupen profesionální software.

Během tří let práce vytvořil a pilotně odučil oba nové dvouleté semináře a zároveň tak připravil nové maturitní zkoušky z obou předmětů.
Náplň těchto seminářů, důraz na dovednosti, použitelnost probírané látky v praxi a také snaha o přátelskou, vstřícnou a humorem okořeněnou komunikaci s žáky je v roce 2011 vedly k jeho nominaci do ankety Zlatý Ámos. Tam se jemu a jeho žákům podařilo postoupit
až do finále a získat obě hlavní ceny Zlatý Ámos a Dětský Ámos. Stal se tak nejoblíbenějším učitelem České republiky pro rok 2012. Mimo řady mediálních vystoupení o něm Česká televize natočila dokument „Ze sborovny na trůn“. Získání tohoto ocenění pro něj bylo velmi zavazující a snažil se tak v dalších letech výuku dále inovovat. Mimo rozvoje hodin běžné informatiky vytvořil ještě další dva nové semináře: „cvičení z informatiky a algoritmizace“ (programování a také robotika) a „Moderní webové technologie“.

Vzhledem k neustálé potřebě modernizovat výuku s ohledem na velmi rychle se měnící technologie a postupy v IT, je pro něj nutný neustálý přístup ke kvalitním informacím a jejich studium. Z tohoto důvodu přijal nabídku, aby se stal členem týmu učitelů SŠ zabývajících se zkvalitněním výuky a spoluprací s Fakultou informačních technologií VUT Brno a podílí se také na odborných knihách o webových technologiích. Příležitostně se účastní webinářů na různá informatická témata, kde se snaží čerpat informace či přispět do diskuse.

Jeho velkou zálibou je typografie, návrh a sazba tiskovin (několik let se věnoval sazbě matematických textů na Slezské univerzitě a absolvoval také školení „Pokročilá práce s textem a DTP“ na Mendelově univerzitě v Brně).
Jeho hlavním úkolem je práce s žáky v odborných seminářích, kde klade důraz na vysvětlení látky, analytické myšlení, praktické dovednosti a samostatnou práci s internetovými zdroji. Ve výuce se žáci setkají s pestrou paletou technologií, neboť prioritou je připravit žáky na technologickou budoucnost a rozvinout u nich schopnost poznávat, adaptovat se a v praxi ji
použít.

Pravidelně vyhodnocuje se žáky látku, experimentuje a hledá cesty, jak obtížnou látku podat co nejlépe, aby byla co nejsnáze pochopena. Neustále vybízí žáky k možnosti konzultací mimo výuku, aby individuálně dovysvětlil vše potřebné. Zásadní je pro něj nejen snaha o vedení a pomoc žákům (možnost poučit se z chyb a korigovat známky jejich opravou), ale zároveň individuální práce s nadanými žáky a jejich rozvoj.

Každý jeho žák musí seminář zakončit závěrečnou prací, což mu umožní vytvořit praktický projekt a obohatit jej o odborný text jako přípravu na VŠ. Tyto aktivity vedly k mnoha pěkným umístěním žáků ve středoškolské odborné činnosti a v roce 2021 k 1. místu v celostátním kole SOČ v oboru informatika a také zisku Ceny Nadačního fondu Jaroslava Heyrovského pro talentované žáky a jejich vedoucí učitele.

Již několik let vyučuje také jako externí pracovník na Fakultě multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně (UTB).
Ochotně také spolupracuje s Národním pedagogickým institutem a UTB, kde se věnuje přípravě studentů učitelského studia poskytováním náslechů a praxe v hodinách informatiky na gymnáziu.

Úspěchy, dovednosti a reference od jeho žáků jsou pro něj nejen cennou zpětnou vazbou, ale zároveň hlavní motivací v jeho práci, která jim tak přináší dobrý start a perspektivu do dalšího studia a profesního života.

Vzhledem k jeho pohybovému handicapu byl pro něj v 1. třídě životně důležitý nápad maminky, aby se věnoval v životě počítačům, v čemž jej rodina naštěstí zvládla dlouhodobě podporovat a on v tom našel celoživotní zálibu a profesi. V současné době je pro něj velkou životní oporou jeho spolužačka z gymnázia, se kterou se vzali v roce 2003, vychovávají
společně dvě děti, volný čas tráví zejména na Pálavě a v Tatrách, jízdou na elektrokolech a velmi rádi relaxují u poslechu hudby.