Barbora Bitomská



Mendelovo gymnázium, Opava





„BíBí“, jak jí její žáci říkají, je učitelkou chemie a biologie na Mendelově gymnáziu v Opavě. V letošním školním roce je hlavně třídní učitelka 2. B třídy. Jako předsedkyně předmětové komise biologie se snaží být oporou biologům Mendláku. A jako vyučující přírodních věd podporuje u svých žáků jejich touhu objevovat svůj přírodovědný potenciál.

Při práci s žáky je pro ni důležité přátelské prostředí, upřímnost, důvěra. Ráda pracuje s moderními technologiemi a s novým vybavením biologické laboratoře. Právě na školní biologickou laboratoř je velmi pyšná, podílela se totiž na jejím vzniku a vybírala nové pomůcky a techniku tak, aby z toho měli užitek žáci i vyučující. V takové laboratoři se totiž velmi dobře pracuje s nadšením žáků pro přírodní vědy. Když jsou žáci v hodinách nadšení, jsou zvídaví a hodiny nejsou nudné. Žáci živě diskutují mezi sebou nebo s BB. Vyhledávají informace, propojují znalosti z různých předmětů, tvoří autorská díla (fotografie, videa, postery, pojmové mapy, videoprotokoly). Organizací aktivit pro děti z MŠ nebo žáky ZŠ ve spolupráci s jinými předmětovými komisemi dává svým žákům prostor k tomu, aby jí pomohli s organizací či přípravou. Své žáky také zve do výuky jiných tříd, kde společně vyučují. Jako autorka projektu Mendlákem na zkoušku propojuje žáky ZŠ s gymnazisty a jako autorka dárcovského projektu Daruješ? Ne?! My, ano! hledá prvodárce mezi Mendláky. Jako koordinátorka Dne zdraví a správkyně školního Facebooku zase propojuje absolventy gymnázia s nynějšími studenty. Chce, aby naši absolventi ukázali Mendlákům, že každý může dosáhnout úspěchu. Organizací Mendláckého Punčobraní otevírá školu rodičům, absolventům a přátelům školy. Všichni se tak scházejí na předvánočním neformálním setkání na půdě gymnázia. Je to skvělý večírek.

Všechny tyto aktivity propojuje jedno slovo – spolupráce. Spolupráce je stěžejní pro její práci, bez spolupráce by nebyla taková, jaká je. Za to, jaká je učitelka, totiž vděčí svým žákům a jejich pozitivní i negativní zpětné vazbě, inspirativním kolegům ve škole i mimo ni (zejména členům Učitelské platformy, jíž je členkou), vedení školy, které jí vytváří podmínky pro její nápady, spolupracujícím organizacím a absolventům a samozřejmě rodině. A za to jim všem patří veliký dík.

Jako máma desetiletých dvojčat si oprašuje vyjmenovaná slova nebo násobilku a propojuje svět školní s tím rodičovským. Například na nedělním fotbalovém zápase, kdy BB a její dvojčata společně s žáky 2. B fandí jednomu ze spolužáků. Rovněž řadu kolegů bere jako skutečné přátele, kteří provází její život. Její profesní a osobní život je propojen, ať už chce, nebo ne. Hranice mezi těmito životy se překrývají, stejně jako její výuka, která propojuje znalosti z více předmětů.