Dagmar Bystřická



ISŠ živnostenská, Plzeň





Dagmar Bystřická učí na ISŠ živnostenské v Plzni od ukončení studia na PF, letos v září už to bude 30 let. Za tu dobu prošla značnou proměnou. Z učitelky matematiky, která „přesně věděla, co od ní žáci potřebují slyšet, aby bezchybně počítali“, se stala učitelka žáků, která je stále chce naučit řešení složitých rovnic, ale zároveň (a asi ještě o trošku víc) jí jde o to, aby zjistili, jak skvělý pocit mohou mít z toho, když něco zkusí objevit, něčemu porozumí, něco zvládnou. A nemusí to nutně být matematika na vysoké úrovni, a vlastně to ani nemusí být matematika.  

Na první hodině říká žákům „JÁ vás matematiku rozhodně nenaučím“, zároveň je ale ujišťuje, že ONI se ji naučit mohou a ona bude dělat všechno proto, aby jim s tím pomohla. Slib pak skutečně plní. Při výuce používá v maximální možné míře individuální přístup, vyžaduje od žáků proaktivní přístup, vede je k sebehodnocení a pomáhá jim zvládat obavy z chyb, naopak chyby považovat za účinného pomocníka v procesu učení. Žákům nabízí konzultace, pravidelné doučování i kroužek a prázdninový kemp pro žáky se zájmem o matematiku, kteří se chtějí dále rozvíjet.

Za velmi důležité považuje, aby žáci měli co nejčastěji možnost volby. Při matematice nechává žáky vybrat, s kým budou spolupracovat, jaký zvolí postup řešení, na jakou úroveň obtížnosti se cítí a někdy i téma probírané látky. V dalších rovinách školního života je podporuje ve všech aktivitách, které posilují jejich odpovědnost za proces vzdělávání. Stála u zrodu žákovského parlamentu a je jeho koordinátorkou. Realizovala několik projektů mezinárodní spolupráce v rámci platformy eTwinning. Organizuje celoškolní projektové dny (Den jazyků, Den zdraví a bezpečí…), kdy si žáci vybírají, co nového si chtějí vyzkoušet, co zajímavého se naučí, jak mohou někomu pomoci.

Ona sama má stále „chuť něco nového se učit“, pravidelně se vzdělává v různých oblastech souvisejících s profesí. Naopak sdílením osvědčených metod ochotně pomáhá kolegům a kolegyním, zejména těm, kteří s prací učitele začínají.